BYOD in 2013: meer discussie, minder tools, meer individuele rechten

Op Frankwatching is gisteren het artikel Online veiligheid & BYOD: in 2013 moet het individu centraal staan verschenen. Het artikel is het resultaat van een gesprek waarin Dina-Perla Marciano en ik het onderwerp Bring your own bespraken en vandaar een reeks gerelateerde thema’s aanraakten. Voor mij was het een prettige exercitie waarin verschillende sporen samen werden getrokken: BYOD, Open ICT, integere ICT, transparantie, digitale geletterdheid, neo-luddisme. Ik ben ervan overtuigd dat we op weg zijn een nieuw ICT-paradigma. De stip aan de horizon, of het centrale uitgangspunt, is – wat ik heb genoemd- een radicale individualisering van ICT.

In het artikel noem ik een aantal aandachtspunten voor 2013. Zo stel ik dat ondernemingsraden zich veel meer moeten roeren in de BYOD-discussie. Bedrijven en organisatie zijn bezig met het uitrollen van tools die zeer diep kunnen ingrijpen op persoonlijke apparaten van medewerkers, met functionaliteiten die de individuele rechten van de collega’s kunnen schenden. BYOD-enthousiastelingen krijgen gebruiksovereenkomsten voorgelegd met bepalingen die wettelijk gezien niet kunnen. Mijns inziens moet een OR hier bovenop gaan zitten. Het argument van ‘we moeten vooral de veiligheid waarborgen’ wil niet zeggen dat we gedachteloos en discussieloos dit soort maatregelen moeten accepteren.

In het verlengde daarvan bepleit ik voor 2013 twee zaken: radicale individualisering van ICT en integere ICT. Het artikel geeft een eerste aanzet, maar de komende periode zal ik ze verder uitwerken,  onder andere in lezingen op Identity.Next, de Consumerization of IT-conferentie en het congres Open iOverheid. Vooralsnog is het ‘work-in-progress’ en is mijn hoofd boven het maaiveld uitgestoken ;-) . Laat gerust weten wat je van de punten uit het artikel vindt.

Geplaatst op 8 november 2012, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

