BYOD-hype op hoogtepunt, volgens Gartner

Dat in 2012 het fenomeen BYOD zou hypen is niet onverwacht. Er wordt nog steeds genoeg over geschreven en geroepen, helaas niet alles even doordacht of even genuanceerd. Maar zo gaat dat met hypes. Recentelijk heeft Gartner de hype rond BYOD bevestigd door het fenomeen in de top van Hype Cycle for Emerging Technologies te plaatsen.

Gartner Emerging Technologies

Wat betekent deze positionering? Hou daarbij even de terminologie van Gartner in het achterhoofd. De fase van ‘Peak of Inflated Expectations’ kenmerkt zich door veel aandacht, overenthousiasme en onrealistische verwachtingen. Hier en daar zie je succesvolle toepassingen, maar de tegenvallers beginnen zich op te stapelen. In verband met BYOD denk ik dan aan de schrikreactie van IBM op het niet al te veilig zijn van bijvoorbeeld Dropbox.

De grens tussen een reële trend en een hype is erg vaag. BYOD bevindt zich in gezelschap van trends als crowdsourcing, big data, gamification, html5, 3D printing en private clouds. Dit zijn mijns inziens toch trends die al een tijdje in ontwikkeling zijn en volgens Gartner nog wel een aantal jaar nodig hebben om de volwassenheid te bereiken. Op CMSwire wordt een interessante observatie over BYOD en verwante fenomenen aangehaald.

One of the notable things about this year’s selection, Gartner says, is that the consumerization of technologies is expected to happen within two to five years of the emergence of a technology,  down from an expected five to ten years noted in the 2011 report. In other words, the consumerization of technologies is also speeding up rapidly.
[…]
While the Hype Cycle presents technologies individually, Gartner says it would be better for enterprises to consider the technologies in groups as so many new capabilities and trends involve multiple technologies working together.
Within those groups of technology there are what Gartner describes as tipping point technologies- – technologies that have not quite matured yet and are limiting the potential of what is really possible. Once they do mature, though, a whole technology trend will mature with them.

Over welke technologieën heeft Gartner het dan? Laten we ons beperken tot Bring your own everything. BYOD wordt samengetrokken met virtuele desktops, html5, cloud computing, verbeterde batterijduur en tablets. Virtuele desktops, HTML5 en de verbeterde batterijen zouden dan voor de doorbraken kunnen zorgen.

Hoe moet je omgaan met deze hype? Negeren van BYOD is, zoals vaker gesteld, geen oplossing. In het boek geef ik het volgende advies:

Het gevoel van urgentie dat door de artikelen, whitepapers en apocalyptische scenario’s wordt opgeroepen, is niet geheel zonder reden, maar je moet je niet door dat gevoel laten leiden om snel én een beleidskader te formuleren én een fors bedrag te reserveren voor benodigde investeringen. Dat laatste komt vanzelf wel en dan wil je het geld zo toekomstbestendig mogelijk uitgeven.

BYOD biedt mogelijkheden voor bedrijven, overheden en organisaties om de bestaande (en wellicht verouderde) ICT-omgeving te vervangen door een meer open en flexibele ICT-omgeving, een omgeving die beter in staat is om in te spelen op actuele innovaties, zonder essentiële aspecten als veiligheid, samenwerking, gegevensuitwisseling en digitale duurzaamheid te veronachtzamen. BYOD betekent ook de ontwikkeling van een nieuwe verhouding tussen de eindgebruikers en de ICT-afdeling, met een nieuwe verdeling van de taken en de verantwoordelijkheden, minder gebaseerd op wantrouwen, meer gebaseerd op vertrouwen.

Dit zijn belangrijke voordelen, maar ze zullen alleen werkelijkheid worden bij een BYOD-beleid dat voortvloeit uit een overkoepelende bedrijfsstrategie en een duidelijk HR- en ICT-beleid. De markt biedt prachtige oplossingen aan, antwoorden op wat zij als het probleem rond BYOD zien. Er wordt veel gewonnen als we de antwoorden van de markt even terzijde schuiven en de tijd nemen om ons beleid goed te definiëren. BYOD ‘dwingt’ ons om over het bredere beleid na te denken, het roept vragen op over ons informatiebeleid, over ons databeleid, over onze administratieve organisatie, over onze dataclassificatie, over ons personeelsbeleid en over onze ICT-strategie, als we daartoe bereid zijn.

Kortom, juist nu is het de tijd om je niet gek te laten maken. Breng het fenomeen en de impact op jouw organisatie terug tot de kern. Begin na te denken over hoe je de ICT-omgeving naar de toekomst toe moet inrichten, rekening houdende met bredere sociale en maatschappelijke ontwikkelingen. Geld uitgeven kan altijd nog.

Geplaatst op 26 augustus 2012, in Beleid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: