Wat levert een BYOD beleid op?

Het is mogelijk een redelijk beeld te krijgen van de mogelijke kosten(-posten) bij een BYOD-beleid, kosten die in termen van een bredere strategie op zich te verantwoorden zijn. Daarnaast zijn we zijn in staat om de niet-materiële baten te beschrijven. Maar het liefst maken we ons kosten-baten plaatje compleet door ook de batenkant in harde euro’s te beschrijven. Volgens het iPass-onderzoek werken medewerkers die onder Het Nieuwe Werken flexibeler mogen omgaan met hun werktijd 240 uur op jaarbasis meer. Het Kadenza-onderzoek liet zien dat ruim 20% van de medewerkers door het gebruik van smartphones en tablets extra buiten kantoortijd is gaan werken, in het bijzonder voor het afhandelen van e-mail en het lezen van documenten. Dit geeft al enige indicatie van de winst die te boeken is

In mei 2012 verschenen de resultaten van het Cisco IBSG Horizons onderzoek naar BYOD en virtualisatie. In het onderzoek zijn 600 ICT-beslissers uit 18 verschillende sectoren in de Verenigde Staten ondervraagd. Het ging om beslissers met directe verantwoordelijkheid voor besluitvorming over mobiele toepassingen, dus de mensen die met BYOD te maken hebben. In het onderzoek lopen de bevindingen over Het Nieuwe Werken en BYOD een beetje door elkaar heen. Zo blijkt bij de ondervraagden 44% van de kenniswerkers minimaal één dag per week buiten kantoor te werken, wat op zich al een besparing heeft opgeleverd van $ 2.500,– per thuiswerker (die één dag per week thuis werkt).

De studie hangt ook bedragen aan specifieke rollen en de bijdrage die BYOD levert aan hun werkzaamheden. Zo levert een BYOD-beleid $ 1.300,– bij het ondersteunen van samenwerking van het uitvoerend management. Voor commerciële buitendienstmedewerkers waarbij “face time” met de klant essentieel is, is de winst $ 700,– per jaar. Opvallend is de beperkte winst die geboekt wordt bij kenniswerkers. De bijdrage van BYOD aan hun productiviteit is $ 300,– per jaar. Hetzelfde bedrag wordt geboekt bij het aannemen en vasthouden van de “millenials”, de jongere generatie “digital natives”. Zowel de kenniswerkers als “digital natives” spelen snel een centrale rol bij de beeldvorming rond BYOD, en daarmee het formuleren van een BYOD-beleid, maar deze Cisco-studie wijst erop dat de winst vooral bij andere groepen medewerkers te boeken is. Een gemiddelde thuiswerker wint bijvoorbeeld $ 500,– per jaar.

Het bedrag dat medewerkers willen betalen voor het gebruik van persoonlijke apparaten is in dit onderzoek $ 600,– gemiddeld per jaar. En dat best een fors bedrag dat medewerkers bereid zijn te investeren voor de vrijheid met eigen apparaten en apps te mogen werken. In een kosten-baten verhaal mag dat best aan de investeringskant worden geplaatst.

Dit zijn natuurlijk bedragen uit één studie, maar samen met de gegevens uit de iPass- en Kadenza-onderzoeken is het wel mogelijk binnen de eigen organisatie te kijken welke baten zijn te boeken bij de invoering van een BYOD-beleid. Een analyse van de verschillende rollen die medewerkers vervullen en naar de mogelijkheden die ontstaan door het gebruik van persoonlijke apparaten vormt de basis voor een inschatting van de extra tijd die medewerkers op jaarbasis werken en de tijd die ze winnen door effectiever en efficiënter te werken met de nieuwe, op hun rol toegesneden technologie.

Geplaatst op 19 mei 2012, in Beleid. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: