BYOD mag, hoeft niet, moet je misschien helemaal niet doen

Laat ik het, noem het in een vlaag van verstandsverbijstering, maar gewoon eens zeggen: “Misschien moet je helemaal niet aan BYOD beginnen!”. Ik zit er aan te denken om dit als openingszin te gebruiken voor het boek over Bring your own device. Immers, ik heb niet de intentie om eens lekker mee te surfen op de hype. Het boek moet een nuchtere en toegankelijke handreiking zijn voor iedereen die na moet denken (of zou moeten denken) over de vraag: “Gaan wij iets doen met BYOD, ja dan nee, en zo ja wat doen we wel en wat doen we niet?”. Het antwoord op die vraag mag, moet wellicht, ook kunnen zijn: “Nee, daar gaan we helemaal niet aan beginnen”. Het verschil met ‘vroeger’ is wel dat jouw collega’s en medewerkers een “Nee!” niet zonder meer gaan accepteren en dat je het “Nee!” moet onderbouwen. Wat zouden goede redenen kunnen zijn?

Om mijn uitgever toch een rustig weekend te bezorgen: mijn insteek is dat je medewerkers die met BYOD aan de slag willen moet koesteren als werkgever. Het zijn mensen die -vaak al voor eigen rekening- innovatieve technologie (willen) inzetten om hun werk nog beter, sneller, effectiever, efficiënter, mooier willen doen. Het zijn mensen die voor kwaliteit gaan en niet moeilijk doen over een uurtje meer, in het weekend. Het zijn de mensen die stukken nu naar hun GMail-account sturen om daar thuis aan verder te kunnen werken, ook al heb je zelf besloten dat op basis van de compiancevereisten jouw organisatie nimmer, nooit van zijn leven met Google Apps for Business mag werken. Dat snappen die medewerkers ook wel, maar welk alternatief ga je hen bieden?

Er zijn genoeg argumenten aan te dragen voor het omarmen van BYOD en ze komen in deze hype allemaal voorbij. Ik noem er een aantal:

  • BYOD leidt tot lagere kosten (maar dat is niet gegarandeerd, zoals ik in het boek zal bespreken);
  • BYOD vraagt minder beheer want de medewerkers gaan meer zelf doen (dat is maar de vraag overigens);
  • BYOD maakt medewerkers productiever (waar zijn de harde cijfers om dit te onderbouwen? In de afgelopen periode flitste een artikel voorbij dat stelde dat door HNW mensen 240 uur per jaar meer werkten, maar geldt dat ook voor BYOD?);
  • BYOD draagt bij een hogere tevredenheid van medewerkers (vast wel, maar dat doet een kantoor op een tropisch eiland voor mij ook. De vraag moet zijn: “Draagt dat ook bij het bedrijfsresultaat?”);
  • BYOD maakt een snellere inzet van innovatieve technologie mogelijk (inderdaad, maar is het ook nuttige innovatieve technologie? Hoe stabiel is het allemaal en hoe duurzaam zijn de apps en clouddiensten die redelijk ondoordacht worden omarmd?).

De kanttekeningen staan er niet voor niets achter. De voordelen van BYOD zijn mijns inziens alleen maar te behalen indien het BYOD-beleid onderdeel is van het bredere strategische beleid, zowel als organisatie en meer specifiek voor HR en ICT. Hou daarbij rekening dat ik BYOD niet versmal tot: “Mag ik een iPhone gebruiken in plaats van de Nokia 6310?”, maar verbreed tot alle tools (hardware, software) die een medewerker nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. BYOD is onderdeel van bredere trends ten aanzien van de relatie werkgever-werknemer, de relatie business-ICT, de relatie zakelijk-privé-persoonlijk. Als jouw zakelijke strategie vraagt om medewerkers met het profiel zoals hierboven beschreven, dan biedt BYOD nieuwe kansen en is acceptatie en ondersteuning wellicht een noodzaak. Maar zelfs dan zijn er redenen te noemen om niet met BYOD aan de slag te gaan. Welke? Laat ik er vijf noemen:

  • De hierboven genoemde voordelen zijn op geen enkele manier operationeel te krijgen voor jouw bedrijf of organisatie;
  • Het werken met persoonlijke devices is op geen enkele manier sluitend te krijgen met de voor jouw bedrijf of organisatie geldende wet- & regelgeving, dan wel de afspraken die je maakt met opdrachtgevers (welke specifieke eisen stellen aan de technologie die je op hun werkvloer mag gebruiken);
  • De ICT omgeving kan het simpelweg niet aan: het netwerk niet, de zakelijke applicaties niet, de ondersteuning niet, noem maar op niet;
  • Jouw medewerkers willen het wel, maar kunnen de eigen verantwoordelijkheid niet aan, beschikken onvoldoende over kennis, inzicht en vaardigheden om storingen en problemen met het apparaat zelf op vangen;
  • BYOD is simpelweg niet betaalbaar, omdat je het niet sluitend kan krijgen onder de fiscale spelregels.

Dit zijn, voor een deel, wel zaken waar je wat aan kunt veranderen. Het vereist alleen investeringen en die zijn prima te verantwoorden in het licht van de strategische koers die je hebt uitgezet. Welke mogelijkheden zijn er dan toch om op de kortere termijn de voordelen van BYOD te pakken? Wat mij betreft gaat het dan helemaal niet om de devices, maar om de mensen die BYOD bij je aankaarten. Als BYOD niet mogelijk is, dan zien zij vast wel mogelijkheden om de huidige -door het bedrijf beschikbaar gestelde- tools te verbeteren en te vervangen. Geef hen inzicht in de beschikbare budgetten en stel samen met hen een nieuw inkoopbeleid op. Voer in plaats van een BYOD-beleid een CYOD-beleid (Choose your own device). Een persoonlijke iPad is wellicht niet compliant te krijgen met de wet- & regelgeving, maar met een zakelijk geconfigureerde iPad gaat dat al een stuk beter. Het gebruiken van persoonlijke Dropboxaccounts op zakelijke Androidtelefoons is misschien niet wenselijk, maar is het dan niet mogelijk om een zakelijk account te nemen, misschien bij een andere aanbieder?

Kortom, maak van de BYOD-evangelisten in jouw organisatie een soort Business-ICT innovatie denktank, zorg dat zij snappen binnen welke grenzen je nu moet opereren, geef hen inzicht in de beschikbare budgetten en laat ze meedenken over het: “Nee, we gaan niet aan BYOD beginnen, maar we gaan wel wat anders doen”.

Geplaatst op 13 april 2012, in Beleid, Schrijvenderwijs. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: