Daar heb je hem weer

“Waarom zou je graag thuis willen werken?”, was de vraag bij een sessie over het waarom van Het Nieuwe Werken. Mijn antwoord was heel simpel. Thuis heb ik betere tools, zowel hardware als software, om mijn werk sneller, beter, mooier, effectiever et cetera te kunnen verrichten. De reactie (lachend uitgesproken) was: “Daar heb je hem weer”. Zo te merken heb ik het argument vaker gebruikt😉. Nu heb ik weinig te klagen op kantoor (ik mag mijn geliefde open source applicaties gebruiken), maar thuis is de configuratie van hard- en software volledig op mijn eigenaardigheden afgestemd. Mijn uitgangspunt is simpelweg dat ik als vakman een duidelijke opdracht moet hebben en dat het aan mij is om daar de juiste gereedschapskist bij samen te stellen. Deze gedachte dringt sterk door in mijn definitie van BYOD. Goed, ik snap dat de vrijheden die mij op dit punt voor ogen staan in de praktijk niet altijd haalbaar zijn, niet in de laatste plaats omdat de regelgeving in Nederland dat in de weg staat.

De afgelopen twee weken heb ik mij verdiept in de spelregels die de Nederlandse overheid links en rechts heeft geformuleerd en wat dat betekent voor het invoering van een BYOD-beleid. In ieder geval ben ik nog geen spelregels tegengekomen die het mogelijk maken innovaties met enthousiasme te omarmen. De wet- en regelgeving staat op gespannen voet met het vager worden van de grens tussen zakelijk, privé en persoonlijk. De richtlijnen zijn doordrongen van de traditionele relatiet tussen werkgever en werknemer met als basis vaste werkplekken, vaste werktijden en herkenbare, afgebakende levensdomeinen. Zelfs de komende aanpassing van de Arboregelgeving (waarbij telewerken en thuiswerken aan dezelfde richtlijnen worden onderworpen, ter ondersteuning van Het Nieuwe Werken) verandert daar weinig aan.

Zodra je je als bedrijf in de voor jou geldende wet- en regelgeving verdiept, moet je tot de conclusie komen dat invoeren van een BYOD-beleid vrijwel niet mogelijk is. Dan wil je niet eens beginnen aan het toelaten van tablets binnen de zakelijke omgeving. Voor de Belastingdienst zijn het computers waarvoor 90% zakelijk gebruik aangetoond moet worden (hoe dat gemeten gaat worden is niet toegelicht), maar een tablet is juist een apparaat waar je makkelijk van privĂ©gebruik naar zakelijk gebruik gaat, en terug. Vanuit de Arboregelgeving kun je tablets ĂŒberhaupt vergeten. Het besluit Beeldschermwerk stelt namelijk dat beeldschermen niet glanzend en reflecterend mogen zijn. Daarmee valt elk apparaat dat gebruik maakt van gorillaglas buiten de boot. Dag nieuwe smartphones, dag tablets, dag ultradunnane laptops. Ik wil hiermee niet zeggen dat je geen BYOD-beleid moet invoeren, of dat de regelgeving onzin is. Maar het illustreert de stelling dat wet- en regelgeving geen gelijke tred houden met de bredere trend in de relatie werkgever-werknemer, in de verhouding zakelijk, privĂ© en persoonlijk.

Natuurlijk ga je geen wet- en regelgeving aanpassen vanwege BYOD alleen en ik ben me er al te zeer van bewust dat de bredere trends niet voor alle groepen werknemers opgeld doen, dat de bescherming die geboden wordt door bijvoorbeeld de Arboregelgeving het verschil kan uitmaken tussen een gezonde arbeidscarriĂšre en in de vernieling geholpen worden. Maar wat je als samenleving ook niet wil is dat het pakket spelregels door werknemers op grote schaal wordt genegeerd, omdat ze hen meer hinderen dan werkelijk ondersteunen en beschermen. De meerderheid van medewerkers met BYOD-apparaten geeft al aan dat zij de beperkingen van de eigen ICT-omgeving en organisatierichtlijnen gaan omzeilen zodra die te beperkend zijn. Hoeveel medewerkers zullen dan uit eigen beweging zeggen: “Nou, gezien het besluit Beeldschermwerk ga ik de e-mail niet meer via mijn iPad afhandelen”?

Geplaatst op 6 april 2012, in Schrijvenderwijs. Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Interessant artikel Jan! Regelgeving speelt zeker een belangrijke rol bij BYOD.
    We spreken elkaar zometeen.

Geef een reactie

