Op naar de deadline, op zijn BYOD’s

Het boek ‘Bring your own device’ komt mei 2012 in de boekhandel, en dat betekent dat het manuscript over zes weken bij de uitgever in de digitale brievenbus moet liggen. Dan hebben de tekstredacteur, opmaker en drukker voldoende tijd. Tijd om de eindsprint in te zetten en zes weken productie in te plannen. (Om de uitgever gerust te stellen: Marcel, ik zit al op 28.000 woorden). Om het mezelf wat lastiger te maken ga ik gelijk testen hoe ver ik een tablet kan integreren in het schrijfproces. Met welke hulpmiddelen en apps ga ik aan het werk?

Voor het schrijven van het manuscript maak ik gebruik van LyX.LyX is geen tekstverwerker a la Microsoft Word of LibreOffice, maar een veel krachtiger document-editor. Het programma ‘voelt’ in eerste instantie wat rigide aan. Het dwingt een bepaalde structuur af, maar als je daarmee om kunt gaan is het prachtige tool. Ik vind het bijvoorbeeld prettig dat de LyX-bestanden erg klein blijven en daardoor snel laden. Zelf een bestand met veel afbeeldingen blijft supersnel, simpelweg omdat de afbeeldingen niet in het tekstbestand wordt opgeslagen (maar via snelkoppelingen worden geladen). Helaas is LyX niet beschikbaar voor een tablet (Android of iOS). Een oplossing zou zijn om op het tablet tekstdocumenten in LaTeX-formaat aan te maken en die vervolgens in LyX te importeren, maar dat werkt niet handig. Het alternatief is om op mijn tablet kale tekstdocumenten te maken en die -indien nodig- te importeren.

Tussen de desktop en de tablet zit, wat mij betreft, mijn netbook. Daar draait, onder andere, Kubuntu op met een volledige versie van LyX. Voor het wat steviger klopwerk onderweg is een netbook beter geschikt. Alle bestanden gaan naar Dropbox en vandaar naar de desktop en de tablet.

Op de tablet (iPad) werk ik de komende weken met een paar apps: GoodReader (voor het lezen en annoteren van PDF-bestanden), Notability (voor handgeschreven notities), Mindjet Mindmanager (voor mindmaps), Edhita (een open source editor), Evernote (voor het opslaan en verwerken van online bronnen) en ScrumPad Pro (projectmanagement, bewaken van alle losse eindjes).Op de desktop maak ik gebruik van LyX, Evernote, xMind (voor de mindmaps), GIMP (fotobewerking) en -aan het eind van de rit- LibreOffice (voor de laatste puntjes op de i voor het manuscript in RTF-formaat). Los daarvan draai ik in VirtualBox een aantal virtuele Androidmachines voor het maken van schermafdrukken, waarvoor ik weer Shutter gebruik.

Tijd om simpelweg de tekst in te kloppen🙂.

Geplaatst op 17 februari 2012, in Schrijvenderwijs. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

