Voor- en nadelen van BYOD in het onderwijs

Op Pro|Con Lists staat een overzicht van wat gezien word als voor- en nadelen van het inzetten van BYOD binnen het onderwijs, waarbij leerlingen dus met hun eigen smartphones, tablets en laptops komen en deze binnen de les mogen gebruiken. De lijst is interessant genoeg om eens goed naar te kijken, maar daarna wil ik toch stilstaan bij een aantal gerelateerde vraagstukken die alles te maken hebben met het waarborgen van de toegankelijkheid van het onderwijs. Eerst maar eens het overzicht:


Voordelen
Nadelen


1. Leerlingen zullen het BYOD device minder snel vergeten dan hun pennen et cetera 1. Leerlingen vergeten hun opladers mee te nemen en dan heb je een onbruikbaar BYOD device
2. Leerlingen kunnen het apparaat kiezen dat zij nodig denken te hebben om de taken af te ronden 2. Versterkt de ongelijkwaardigheid in de toegang tot onderwijs
3. De beschikbare technologie is alomtegenwoordig buiten de school, waarom dan ook niet binnen de school? 3. Leerlingen vergeten hun BYOD device mee te nemen
4. Als BYOD niet is toegestaan, dan snijden we het onderwijs toe op de laagste gemene deler 4. De technische infrastructuur is niet gereed voor BYOD en moet eerst aangepast worden. Dat is duur
5. Leerlingen die een BYOD device gebruiken, zorgen ook zelf dat ze er mee om kunnen gaan 5. Door BYOD zullen leerlingen nog eerder met andere dingen bezig zijn dan met de les
6. Het mogen gebruiken van een BYOD device wordt gezien als een beloning en zorgt dat de leerlingen bij de les blijven 6. Voor pen en papier heb je geen infrastructuur nodig.
7. BYOD kan voor een school kostenbesparing betekenen omdat het zef minder computers hoeft aan te schaffen en onderhouden 7. Applicaties en tools zijn niet voor ieder platform beschikbaar
8. BYOD maakt het mogelijk dat leerlingen en docenten van rol wisselen 8. BYOD gaat lijnrecht in tegen het verbod op het gebruik van smartphones binnen de school
9. BYOD geeft leerlingen de mogelijkheid om leermomenten zelf te kiezen 9. Het voorbereiden van lessen voor devices die je niet goed kent vereist meer zorg en aandacht
10. BYOD prikkelt emoties als enthousiasme, vitaliteit, ijver, welke allen zijn gerelateerd aan nieuwsgierigheid 10. Dure BYOD devices zijn een aantrekkelijk doelwit voor dieven
11. BYOD vermindert de papierkosten 11. Veel docenten zijn niet flexibel genoeg of gewoon niet bereid om BYOD uit te proberen
12. BYOD maakt een beter gebruik van de reeds beschikbare technische hulpmiddelen van de school mogelijk 12. De ICT-ondersteuning moet de aandacht verleggen van het netwerk naar de gebruikers
13. BYOD moedigt een doelbewuste keuze van beschikbare tools en apps aan 13. Docenten zullen bijgeschoold moeten worden om het maximale uit BYOD in de les te halen
14. BYOD binnen de klas biedt een mogelijkheid om leerlingen verstandig gebruik aan te leren 14. Docenten zijn dan meer bezig met het oplossen van technische problemen dan met het ondersteunen van het leerproces
15. Over het algemeen maakt BYOD het mogelijk om technisch bij te blijven 15. Ouders zijn misschien niet enthousiast om te betalen voor devices die op school gebruikt gaan worden
16. Als leerlingen eigen keuzen kunnen maken, ontdekken ze wellicht nieuwe mogelijkheden, nieuwe horizons 16. Sommige leerlingen zitten er wellicht niet op te wachten om schooltaken met privé te mengen op hun BYOD device
17. BYOD zou een crux moeten zijn bij het ondersteunen van onafhankelijk, zelfstandig leren 17. Het gebruik van het schoolnetwerk kan problemen veroorzaken met draadloos internet, proxy instellingen et cetera
18. BYOD is een mogelijkheid om e-books te gebruiken. 18. Op dit moment helpt BYOD niet bij het voorbereiden voor externe examens
19. Technologie en BYOD kan een statussymbool worden waarmee te koop wordt gelopen
20. BYOD maakt plagiaat makkelijker.
Tabel 1.1: Voor- en nadelen van BYOD in het onderwijs (Bron: #edchat, 25-10-2011

De voor- en nadelen houden elkaar goed in evenwicht. Aan de pluskant staat de verwachting dat leerlingen beter gemotiveerd zullen zijn om vaker, beter en anders te leren met de techniek zij daarvoor kiezen. Aan de minpunt staan punten die docenten ook wel herkennen in wereld waar nu al smartphones worden gestolen, leerlingen om de haverklap de inlogcodes tot het schoolnetwerk vergeten zijn, een netwerk waar programma’s regelmatig niet toegankelijk zijn (en de overspannen beheerder het al druk genoeg heeft met andere zaken om jou op dat moment te kunnen helpen) en zij collega’s hebben die niet eens een Youtube-filmpje in de klas kunnen laten zien.

Vergroot BYOD de ongelijkheid binnen het onderwijs?

Dat een BYOD-beleid wel eens kan bijdragen tot meer ongelijkheid in de toegang tot het onderwijs kwam vorig jaar ook naar voren bij een discussie over het groeiende gebruik van e-readers in het onderwijs, maar ook überhaupt bij het stimuleren van het lezen. De drempel om een papieren boek ter hand te nemen is erg laag. Indien ouders het geld niet hebben om boeken aan te schaffen, dan is de stap naar een bibliotheek zo gemaakt. Bij de Bibliotheek Rotterdam is een abonnement voor kinderen tot en met 17 jaar gratis. E-readers hebben een forse drempel, simpelweg door de aanschafprijs. Een BYOD-beleid maakt die drempel inderdaad hoger.

Deze drempel is weer te verlagen door devices vanuit de school beschikbaar te stellen (waarmee de financiële voordelen van een BYOD-beleid gelijk wegvallen), maar dan loop je tegen een volgend probleem aan: ongelijkheid in beschikbare technologie. Niet iedere leerling heeft straks de beschikking over een iPad 3 (je mag het als school niet verplicht stellen). Er zitten straks leerlingen in de klas die het met een goedkope Android kloon uit de speelgoedwinkel moeten doen. Je houdt dus ongelijke posities binnen de klas die niet veroorzaakt worden door ongelijke talenten, maar door ongelijkwaardige technologie. En volgens mij was en is dat niet de bedoeling binnen het Nederlandse onderwijs.

Is BYOD eigenlijk wel mogelijk binnen onze onderwijsinstellingen?

In de campagne Open Onderwijstoegang bepleiten we het waarborgen van platformonafhankelijke toegang tot leermiddelen. Bij 70% van de onderwijsinstellingen in Nederland wordt gebruik gemaakt van een online schoolgebouw dat niet toegankelijk is voor leerlingen met een BlackBerry, iPad, Android tablet of computer met een ander besturingssysteem dan Windows of Mac OS X. De oorzaak is een onverstandige keuze bij het inrichten van het online schoolgebouw, terwijl het overheidsbeleid al jaren pleit voor het gebruik van open standaarden. De minister ziet het probleem niet en denkt ook niet dat zij de mogelijkheden heeft om daar iets aan te doen. Welke ruimte is dan voor het voeren van een BYOD-beleid? Een BYOD-beleid binnen een school vereist dus eerst aandacht voor het waarborgen van platformafhankelijk gebruik van het online schoolgebouw, de digitale leermiddelen en de toetsomgeving.

Twee projecten waar in dit opzicht veel van geleerd kan worden zijn OLPC (One Laptop per Child) en MUP One. OLPC computers worden grootschalig uitgerold in ontwikkelingslanden met een gebrekkige technische infrastructuur en een onderwijssysteem dat tal van gebreken vertoont. Leerlingen krijgen een kleine, robuuste laptop met applicaties en toegang tot digitale leermiddelen. MUP One is een nieuw project (waarbij ik zelf betrokken ben) waarbinnen een multimedia toolkit wordt ontwikkeld voor het reguliere onderwijs in Nederland. Docenten kunnen hiermee, binnen hun eigen vakgebied, leerlingen onderwijzen in het maken van multimediaproducties. MUP One is gebouwd op basis van open standaarden en open source software, zodat er geen financiële en technische drempels bestaan voor gelijkwaardige en volwaardige participatie aan het onderwijs.

Geplaatst op 10 februari 2012, in Onderwijs en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Dirk Jan Sluimers

    het is mij niet duidelijk waartussen vergeleken wordt:
    – tussen het gebruik van een BYOD device ten opzichte van geen device,
    of tussen
    -het gebruik van een BYOD device en een door de school gekozen device.

    Dirk Jan Sluimers

  2. Jan Stedehouder

    Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig is. In de eerste alinea staat: “waarbij leerlingen dus met hun eigen smartphones, tablets en laptops komen en deze binnen de les mogen gebruiken”.

  3. Beste Jan,
    Op het Ubuntu forum woedt een fikse discussie over of een middelbare school wel of niet verplicht kan stellen dat leerlingen een Mac Book moeten aanschaffen. Wat zou jij daarover zeggen? De link volgt hieronder
    https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87631.msg941030#new

  1. Pingback: Voor- en nadelen van BYOD in het onderwijs « Bring your own device | Mediaonderwijs | Scoop.it

  2. Pingback: Is het onderwijs klaar voor BYOD en mobiel printen? | Ricoh BlogRicoh Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: