Via een U-bocht of S-bahn, wij hebben de BYOD-oplossing

Of we binnenkort een Elfstedentocht kunnen rijden is nog maar afwachten (’t kan vriezen of ’t kan dooien), maar dat 2012 het jaar van BYOD gaat worden is een stuk zekerder. In ieder geval gaan ‘we’ het er heel veel over hebben en worden ‘we’ bestookt met dé oplossing voor ‘ons’ BYOD-probleem. De ICT-handel haalt alle bekende trucs uit de kast om ons daarvan te overtuigen. Zo heb je daar de onafhankelijke onderzoeken van het bureau WC-eend & Partners, waarin – uiteraard na grondig onderzoek onder tientallen CIO’s, CEO’s of andere C*O’s uit meerdere landen- de conclusie wordt getrokken dat al die C*O’s op zoek zijn naar een specifieke oplossing die -als het toch niet waar is- net wordt aangeboden door het bedrijf dat bureau WC-eend & Partners heeft ingehuurd. Andere topverkopers van ICT-spul kiezen een andere route. Zij schrijven een vlot leesbaar artikel met een inktzwart scenario over de rampen die op onze kwetsbare C*O’s afkomen vanwege, in dit geval BYOD, en laten dat plaatsen op een goed bezochte ICT- of managementsite. Een variant van deze aanpak is het plaatsen op je eigen site en er dan in de sociale media veel herrie over maken. Dan nemen die ICT- of managementsites het vanzelf wel over. Gelukkig is het inktzwarte scenario zodanig geformuleerd dat de auteur direct een praktische oplossing kan aanreiken die -als het toch niet waar is- door het bedrijf net wordt aangeboden. Let maar eens op. Aanbieders van virtualisatie-oplossingen komen altijd met een probleem dat om een virtualisatie-oplossing vraagt. VDI-toko’s komen met een probleem dat vraagt om een …. VDI-oplossing. Leveranciers van Mobile Device Management-producten weten het zo te draaien dat je een MDM-oplossing nodig hebt. En de topverkopers van veiligheidsspul, je weet wel, dezelfde bedrijven die met hun producten al jaren van Windows het meest veilige besturingssysteem ter wereld maken, zetten het scenario zodanig neer dat – je begint het vast al te raden- je hun
veiligheidsoplossing nodig hebt. Kortom, de oude meuk wordt via een u-bocht of S-bahn (met dank aan Youp) aangeboden als dé oplossing voor ‘ons’ BYOD-probleem zoals zij dat net hebben geformuleerd. Wat is nu wijsheid?

Je hoort mij niet zeggen dat al die onderzoeken van het bureau WC-eend & Partners en al die artikelen van de ICT-handel compleet doorgestoken kaart zijn. Maar ik zou er mijn BYOD-beleid niet van af laten hangen. En ik zou ook niet zonder meer ingaan op een uitnodiging voor een BYOD-informatiebijeenkomst van een van de leveranciers waarin wordt beloofd dat je ‘up-to-date’ wordt gebracht over kansen en
mogelijkheden van BYOD voor jouw organisatie. Noem mij cynisch, maar dat kan dan net zo zinvol zijn als een dagje Parijs met onderweg een verkoopbijeenkomst voor aardstraalbestendige pannensets. De kans dat je meer van de pannen dan van Parijs ziet is groter dan de kans dat we dit jaar nog een Elfstedentocht rijden. Wat weer niet wil zeggen dat zo’n informatiebijeenkomst zinloos hoeft te zijn. Wanneer heeft het dan wel zin?

Mijns inziens moet je als organisatie eerst eens nadenken waar BYOD past in de bredere missie, visie en strategie, in de plannen voor jouw organisatie voor de komende jaren en welke werkwijze daarbij past. Wat vraag je van je medewerkers en wat hebben zij nodig om te
verwezenlijken wat je van hen vraagt? Is BYOD daarvoor een oplossing, of niet? Kortom, je moet ervoor zorgen dat het BYOD-probleem niet door de marktpartijen wordt gedefinieerd, maar door je eigen organisatie. Op basis daarvan ga je de vereisten (‘business requirements’) opstellen en daarmee ga je eens rondkijken. Kijk, als je daar bent aangekomen heeft het zin om de onderzoeken en artikelen door te spitten, om informatiebijeenkomsten te bezoeken en te praten met leveranciers.

De (wat cynische) opmerking over de topverkopers van veiligheidsspul (je weet wel, dezelfde bedrijven die met hun producten al jaren van Windows het meest veilige besturingssysteem ter wereld maken) is niet alleen bedoeld om een steek onder water uit te delen. De oplossing voor jouw BYOD-vraagstuk is namelijk niet een specifiek product of oplossing, hoe mooi dat ook wordt gepresenteerd. Uiteindelijk beseffen we met zijn allen heel goed dat een fors deel van de ICT-problemen, in het bijzonder rond veiligheid, terug te voeren zijn op de zwakste schakel: de mens. Voordat we dus kapitalen gaan uitgeven aan ICT-oplossingen, die grotendeels niet zijn opgezet vanuit het vrije en flexibele model van BYOD (sterker wellicht, BYOD is het antwoord van de medewerkers op het knellende van de bestaande ICT-oplossingen), is het zinvoller om te bekijken op welke wijze je het gedrag van de medewerkers de juiste kant op kan sturen.

Ik denk dan ook dat BYOD-beleid voor een zeer substantieel deel HR-beleid moet zijn. Het gaat namelijk over gedrag, over
arbeidsvoorwaarden, over opleiding, over management en aansturing, en veel minder over techniek. Of de huidige HR-afdeling genoeg is toegerust voor het ontwerpen van zo’n BYOD-beleid, inclusief het selecteren van de juiste oplossingen, is wellicht de vraag. Maar door de verantwoordelijkheid voor een BYOD-beleid bij die afdeling neer te leggen, stuur je een duidelijk signaal naar de markt: “Wij stappen niet op jouw S-bahn”.

Geplaatst op 7 februari 2012, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: