Wat maakt de iPad een BYOD-device?

Sinds eind vorige week kan ik met de iPad aan de slag. Na ruim een maand werken met de Asus Transformer, en een jarenlange focus op open standaarden en open source software, probeer ik te achterhalen waarom de iPad zo’n beetje het belangrijkste BYOD-apparaat lijkt te zijn. Vlak voor het weekend kwam het bericht voorbij dat IBM bijna een Mac-shop is (IBM heeft wel veel iOS-apparaten maar ten opzichte van het totaal aantal medewerkers valt het wel weer mee). Is het zuiver en alleen de ’Cool’-factor? Na een kleine 40 uur testen en spelen is mijn antwoord, dat het wel meer is dan dat. Een overzicht van de plus- en minpunten.

Waar ben ik niet blij mee?

Met een iPad kun je zo aan de slag. Je haalt ’m uit de doos, zet ’m aan en dat is het dan wel. Ik ben vervolgens met de iPad gaan werken zoals ik al jaren met computers, laptops en smartphones werk, en sinds een maand met een Android tablet. Om direct tegen het probleem van bestandsuitwisseling aan te lopen. Hoe krijg je bestanden op een iPad? De officiële route is via iTunes. Sterker nog, je moet specifieke bestanden aan specifieke programma’s koppelen. Het is niet zo dat je via iTunes een bestandsbeheerder krijgt aangeboden. Je koppelt een PDF-bestand aan een specifieke applicatie die dat ondersteunt. Andere applicaties op de iPad die PDF kunnen lezen krijgen dat bestand niet te zien. Tenzij je het bestand ook aan die applicaties koppelt. Ik snap de meerwaarde daarvan niet.

De ’harde’ noodzaak van iTunes om bestanden naar de iPad te verplaatsen roept bij mij vragen op. Hoe doe je dat in een zakelijke omgeving? Is het mogelijke om een soort enterprise iTunes uit te rollen en moeten de medewerkers op die manier hun bestanden benaderen? Wil je dat als bedrijf, vooral als bedrijf dat niet staat te springen bij een lokale opslag van gevoelige documenten? Organisaties met een open source desktop hebben het nakijken, want iTunes is niet beschikbaar voor Linux (aan de andere kant, wil een dergelijk bedrijf wel met de iPad aan de slag?).

Het is mogelijk om onder iTunes uit te komen voor de bestandsuitwisseling. Je kunt ervoor kiezen de bestanden naar jezelf te mailen en op de iPad te openen. De integratie met verschillende clouddiensten (Dropbox, Box.net en SugarSync) is ook goed. De keerzijde is wel dat je de bestanden eerst naar de clouddienst moet verplaatsen om het vervolgens weer naar je eigen iPad te downloaden. Het lijkt mij een omweg, los van de vraag of deze oplossing voor ieder bedrijf acceptabel is. Een derde oplossing is de aanschaf van het programma GoodReader. Je kunt bestanden direct binnenhalen van eigen servers (naast de al eerder genoemde clouddiensten) en daarmee synchroon houden. GoodReader heeft een eigen bestandsbeheerder (gelukkig, herkenbaar) en je kunt zelf aangeven met welk programma een bestandstype geopend moet worden.

Het sleutelwoord is ’aanschaffen’ en daarmee kom ik bij een volgend minpunt. De markt met apps is gigantisch. Keuze genoeg dus? Ja en nee. Voor voldoende apps zijn zowel kosteloze als betaalde versies te vinden, maar wat nu het verschil in functionaliteit tussen die twee versies is? Dat is in de meeste gevallen afwachten, want uit de omschrijving is het niet af te leiden. De meerderheid van de gratis apps die ik heb getest zijn extreem beperkt, met als dieptepunt een FTP app die in de gratis versie niet de mogelijkheid had om bestanden te uploaden of downloaden. Gratis apps zijn of portalen voor in-app aankopen (anders is er weinig mee te doen) of heel beperkte demoversies. De Androidmarkt doet het op dit punt veel en veel beter. Bij de iPad ben je vrij snel gedwongen naar betaalde apps over te stappen. Goed, met de prijzen wordt het vel niet over je neus gehaald, maar het verschil tussen het iOS- en Android ecosysteem is wat dit betreft erg groot.

Voor ’open’ moet je ook niet in het iOS-ecosysteem zijn. Open source apps zijn nauwelijks aanwezig. Hoe zit het met het gebruik van open bestandsformaten? Voor de apps die tot dusverre zijn getest is dat onduidelijk. In de beschrijvingen van de apps is het niet terug te vinden, en met het ontbrekende bestandsbeheer is het lastig controleren. Door de makkelijke integratie met de clouddiensten zijn bestanden eenvoudig veilig te stellen. Maar of de opgeslagen informatie door andere applicaties te ontsluiten is? Geen idee.

Naast deze grotere pijnpunten ben ik tegen een paar kleinere punten aangelopen. Sommige taken stoppen zodra je naar een andere app overschakelt, de instellingsmogelijkheden van de apps zijn erg beperkt en het synchroniseren met Google contacts is niet standaard meegenomen (wel voor de agenda en mail).

Wat doet de iPad goed?

De problemen waar ik tegenaan ben gelopen hebben veel te maken met mijn manier van werken en de open source focus van de afgelopen jaren. Daarom maak ik me bijvoorbeeld druk over open bestandsformaten. Maar als je uit het Windows ecosysteem komt (en dat het enige is dat je goed kent), dan sta je daar minder snel bij stil.

Ik heb de iPad vrij intensief gebruikt over verschillende dagen, alles bij elkaar een kleine 40 uur. In die tijd heb ik een grote hoeveelheid apps geïnstalleerd en aan een eerste test onderwerpen, heb ik aan een lezing gewerkt, is een ruwe versie van dit artikel uitgewerkt, heb ik een video bekeken, muziek beluisterd vanaf mijn eigen server en mijzelf verder vermaakt met Bard’s Tale (een erg leuke RPG). En dat alles op de iPad. Het is een grandioos device voor nieuwsconsumptie en het volgen van de sociale media.

Het virtuele toetsenbord is voor mij prima. Het pakt beter uit dan het toetsenbord op de Asus Transformer. Ik maak veel minder tikfouten, zowel in de liggende als staande stand (net niet te breed en net niet te smal). Het touchscreen werkt heel soepel, ook bij het gebruik van een stylus.

Alles bij elkaar nodigt de iPad uit om gebruikt te worden en met een opgeladen accu gaat dat de hele dag door. Het apparaat ligt lekker in de hand en het doet gewoon wat het moet doen.

Hoe zit het met de apps?

Wat je er verder mee kan doen hangt in hoge mate samen met de apps. De iPad heeft hetzelfde probleem als de Android tablets. Er is geen goede vervanger voor de office suite op de desktop. Viewers voor Microsoft Office-bestanden zijn er genoeg (gelukkig ook voor OpenDocument-bestanden), maar apps voor het bewerken en opnieuw opslaan van die bestanden veel minder. Er is geen sprake van een 100% uitwisselbaarheid, dus dat is iets om rekening mee te houden. Meerdere apps bieden een integratie met Google Docs, maar een goede app om met Google Docs-bestanden te werken is lastig te vinden.

De ’native’ apps van de iPad zijn niet slecht. Je kunt de Google Calendar op de agenda aansluiten, al moet je voor het synchroniseren van meerdere kalenders een extra handeling verrichten. De iPad agenda vond ik maar zo zo en heb ik vervangen door een andere app. De mail app is redelijk, maar zodra ik een betere kan vinden doe ik daar ook niets meer mee. De Safari browser is supersnel, maar ik loop te vaak tegen knelpunten aan. Voor nu vang ik dat op door over te schakelen op de Opera browser.

Ik heb ook een lijstje van ’aanraders’, van apps die je echt eens moet proberen op de iPad. Dat zijn:

Waar ben ik nog naar op zoek?

De komende weken blijf ik de iPad intensief testen. Hoe zit het met de toegangsbeveiliging? Hoe makkelijk kun je met gevirtualiseerde applicaties werken? Wat zijn de mogelijkheden om de iPad in het zakelijke netwerk te hangen? Voor mij persoonlijk ga ik op zoek naar een mogelijkheid om webpagina’s direct op te slaan in Evernote. En ik heb nog een aantal levels te gaan in Bard’s Tale😉.

Geplaatst op 6 februari 2012, in iPad. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

