BYOD = Bring your own iPad?

Mijn streven is om het schrijven over ‘Bring your own device’ zo leveranciersonafhankelijk mogelijk te houden. En dus schrijf ik over de (on)mogelijkheden van smartphones en tablets. Maar, in alle eerlijkheid, dat is zoiets als het negeren van de grote olifant in het midden van de kamer. Een groot deel van de ‘druk’ op bedrijven en organisaties om een BYOD-beleid te voeren komt niet van professionals die met hun persoonlijke ‘smartphone’ of ‘tablet’ willen werken. Het gaat niet om een smartphone, maar om de iPhone. En niet om zomaar een tablet, maar om de iPad. Daarnaast heb ik het sterke gevoel dat de kansen op de invoering van een BYOD-beleid een stuk hoger zijn als de vraag niet zozeer vanaf de werkvloer komt, maar vanuit het hoger management. Nu wil ik niet adviseren om bij het ontwerpen van een BYOD-beleid het ‘CEO en zijn/haar iPad’-argument centraal te zetten, maar toch….

Een recent onderzoek van Forrester stelde dat 21% van de kenniswerkers een iPhone, iPad of Mac gebruikt voor het werk. De New York Times benadrukte uit dit onderzoek de inkomens van de kenniswerkers. Het artikel: “Who Has Apples at Work? In Many Cases, It’s the Bosses” stelt dat 41% van de respondenten met een iApparaat zichzelf tot het hoger management rekent en 43% een inkomen boven de $ 150.000,– heeft. Het beeld dat Apple technologie bedrijven en organisaties ‘binnen sluipt’ wordt door Forrester bevestigd, maar voor grote bedrijven begint dat bij het hoger management. En daar vind je de mensen die tegen de ICT-afdeling kunnen zeggen dat ze support willen voor hun iApparaat.

Ik heb het niet geteld, maar -los van dit onderzoek- het lijkt of het woord ‘BYOD’ een sterke correlatie heeft met ‘iPad’ in artikelen over ‘bring your own device’. Google Trends kan helaas niet helpen van het aantal hits voor iPad ligt vele malen hoger dan voor ‘bring your own device’ (of BYOD). Maar blader gerust door de artikelen over BYOD van de afgelopen weken heen.

Al schrijvende moest ik dus de conclusie trekken dat het niet mogelijk is een boek over BYOD te schrijven zonder de iPad daarbij te betrekken. Ik wil niet over devices en apps schrijven die ik niet zelf heb kunnen gebruiken. Maar ik stond ook niet te springen om een iPad aan te schaffen. Nog afgezien van de aanschafkosten speelden een aantal andere overwegingen waardoor ik zeker niet enthousiaster werd.

Waarom geen iPad aanschaffen?

Goed, Apple heeft een grote voorsprong op de markt voor tablets. Hoe lang gaat dat echter nog duren? Het wereldwijde marktaandeel van 68,2% eind 2010 is teruggelopen naar 57,6% eind 2011. Het marktaandeel van tablets met Android nam toe van 29,0% tot 39,1%. Dat ik voor het boek een tijdje met een Android-tablet heb gespeeld is dus alleszins rechtvaardigen.

Een andere factor is het keer op keer opduikende verhaal dat het met de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar de iApparaten worden geproduceerd niet goed gesteld is. Het is maar de vraag of bedrijven en consumenten hun koopgedrag door dit soort verhalen laten beïnvloeden (online petities die opriepen tot verbetering van de arbeidsomstandigheden zijn niet massaal ondertekend). Apple zelf stelt dat ze serieus werk maakt van goede arbeidsomstandigheden, maar ja…

Ten slotte speelt mee dat ik mij de afgelopen jaren sterk heb gemaakt voor open standaarden en open source software, voor de vrijheid om technologie te gebruiken zoals jij dat wilt, voor het uitwisselen van kennis en informatie zonder kunstmatige muren die de winstcijfers van bedrijven moeten beschermen. Apple heeft het bouwen van een gesloten ecosysteem bijna tot een kunst verheven. Ik hoor maar al te vaak geluiden als: “Het is een prachtig apparaat, maar….”, om vervolgens te verwijzen naar iTunes of de specifieke randapparatuur die Apple-only is. De gebruiksvoorwaarden van iBooks (die aangeven dat je een boek gemaakt met iBooks Author alleen via Apple mag verspreiden) zijn slechts een voorbeeld van het gesloten ecosysteem. Apple-only hardware, Apple-only software, Apple-only apps en Apple-only content. Het gaat lijnrecht in tegen waar ik al die jaren mee bezig ben geweest.

…en waarom dan toch wel?

In de andere kolom (die van ‘waarom wel aanschaffen’) stond het argument dat ik mijn boeken schrijf vanuit het perspectief van de eindgebruikers. Dat is ook de reden waarom de boeken over Ubuntu uitgaan van desktopcomputers met Windows 7 en waarom ik regelmatig artikelen schrijf over het gebruik van open source software onder Windows. Als de iPad een belangrijke factor is bij een BYOD-beleid, dan moet ik dat als uitgangspunt meenemen.

En dus ging ik op zoek naar een iPad die ik tijdelijk kon gebruiken. Links en rechts rondvragen naar iemand die zijn/haar iPad een paar weken kon missen (zo nodig tegen een vergoeding) leverde weinig reactie op. Apple Nederland stond ook niet te springen om een iPad te leen aan te bieden (waarmee de snelle en positieve reactie van Asus Nederland in een nog gunstiger licht komt te staan). Uiteindelijk restte mij niets anders dan de aanschaf van een nieuwe iPad 2, gelukkig tegen een scherpe prijs en met het besef dat de tweedehandsprijzen voor iPads relatief hoog blijven. Ik kan verder met het boek, met het testen van apps en -in een later stadium- het schrijven van artikelen over hoe ‘open’ je met een iPad om kan gaan.

Geplaatst op 3 februari 2012, in Schrijvenderwijs. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. ik denk dat de iPad zeker een belangrijke stimulans is geweest voor medewerkers om aan BYOD te gaan doen. je hebt een gewilde gadget en wil die niet alleen zoveel mogelijk gebruiken, maar zeker ook laten zien dat je bij de Apple Family hoort. demonstratief werken op een iPad lijkt een statement van innovative-intelligent-wealty professional.

    hierbij lopen de iPadders op het werk alleen tegen een aantal hindernissen op — remote access werkt niet, geen Ethernet poort en op het werk is geen WiFi. omdat de iProfessional goed is opgeleid en banden met het management heeft is de vraag snel gesteld: kan er hier geen WiFi komen? kan de remote access niet op Apple worden aangepast? beslissers in dit traject hebben zelf ook een iPad en hadden die vraag dus eigenlijk al zelf bedacht.

    de iPad heeft BYOD zeker in een stroomversnelling gebracht. nu is het alleen zaak om beslissers er van te overtuigen dat open standaarden voor verbindingsprotocollen en documenten structureel een bijdrage aan BYOD moeten leveren. BYOD is meer dan Apple en XP… uiteindelijk plukken de Family leden daar ook de vruchten van.

    • Interessant invalshoek: door de problemen waar de nieuwe iPad-gebruikers tegen aanlopen kun je de discussie over open standaarden en open protocollen kracht bij zetten. Daar ga ik eens op kauwen. Dank je🙂

Geef een reactie

