Trap eens een open BYOD-deur in

In deze periode wordt veel geschreven over ‘bring your own device’. De kwaliteit van de artikelen loopt vanzelfsprekend uitéén. Je hebt schrijvers die laaiend enthousiast zijn en hun best doen om alle voordelen van BYOD op te sommen. Anderen heffen de waarschuwende vinger op en wijzen op de vele gevaren, risico’s en kosten. Bij elkaar levert het een evenwichtiger beeld op. En soms loop je tegen een artikel aan waarbij je je afvraagt: "Waarom? Had hier niet een beetje meer ingezeten?". Zoals het artikel "Seven BYOD Management tips", geplaatst op IT Business Edge en afkomstig uit de koker van Unisys. Het artikel is een slideshow met de volgende, ‘wereldschokkende’ tips:

  1. Plan ahead;
  2. Define access policies;
  3. Determine your support channels;
  4. Decide which behaviors you want to enable;
  5. Monitor for actionable data;
  6. Review policy compliance regularly;
  7. Be proactive in helping your endusers.

Och, het is op zich een prima lijstje, maar als je uit een wereld komt waar het delen van kennis en informatie centraal staat, dan is dit wel heel erg weinig. De korte toelichting bij de slides geeft mijns inziens ook weinig houvast. Het lijstje heeft overigens een prachtig voordeel: je kunt het ook gebruiken bij het maken van slides voor clouddiensten, aanschaf van lease auto’s, het ontwerpen van een gedragscode voor verantwoord koffiedrinken tijdens kantooruren…. Of overdrijf ik nu een beetje😉 ?

Geplaatst op 23 januari 2012, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Jan,

    Weet je wat het probleem is – iedereen doet over dit soort lijstjes altijd zeer lollig.

    Maar doe er dan ook wat mee. Alle dingen die opgelijst staan, zijn noodzakelijk. Maar iedereen denkt het beter te weten, en het lijstje wordt weg gelachen.

    Als je niet wil of kan nadenken over hoe je met zo’n nieuwe aanpak om wil gaan, dan moet je er zelfs niet aan beginnen. Als je geen richtlijnen wil uitschrijven of je ondersteunt je mensen niet, dan moet je het straks ook niet staan uitschreeuwen dat je Corporate Image zomaar op straat ligt.

    Jan, ik weet dat je een hele mooie blog hebt die hierover gaat, en die hopelijk nog veel mensen gaan lezen, maar ik hoop echt dat je hierboven overdreef.

    Het is makkelijk om gemeengoed van tafel te blazen, maar zolang er geen maatregelen genomen worden zal ook alles mogelijk zijn.

    Niet in mijn bedrijf dus – hoe open ik ook wil zijn voor en met mijn medewerkers.

    Groet

    Bart

    • Goedemiddag Bart,

      Zoals je op de rest van de site hebt kunnen lezen wordt hier vrij nuchter stilgestaan bij de voor- en nadelen van BYOD. Lijstjes met aandachtspunten komen in meerdere artikelen voorbij en de verschillende lijstjes worden kritisch bekeken. Over het lijstje waar dit artikel betrekking op hebt kan ik kort zijn: een open deur die echt niets zegt. Je hebt er als bedrijf of organisatie dat het vraagstuk BYOD verkent echt helemaal niets aan en van een organisatie als Unisys verwacht ik veel beter. Dit komt op mij te veel over als: “Oh shit, we moeten snel iets in elkaar draaien over BYOD”. Dus nee, ik heb niet overdreven in mijn kritiek. Het lijkt mij ook mijn verantwoordelijkheid om bedrijven en organisaties die met BYOD aan de slag willen duidelijk te maken dat niet iedere leverancier hen met even veel doorzicht kan bijstaan.

      Met vriendelijke groet,

      Jan

Geef een reactie

