Eerste ervaringen met de Asus Transformer

Waar maar enigszins mogelijk wil ik alle apparaten en programma’s die in het boek aan bod komen zelf testen. Om de kosten daarvan nog een beetje in de hand te houden, heb ik bij een aantal bedrijven gevraagd of zij het schrijven van het boek willen ondersteunen. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van een apparaat voor testdoeleinden. Asus Nederland reageerde én snel én positief, waardoor ik sinds gisteren de beschikking heb over de Asus Transformer. Ik mag er een maand mee werken en dat is op zich voldoende voor het testprogramma. Maar gisteren was het eerst even speeltijd.

Foto Asus Transformer

Asus Transformer

De Asus Transformer valt voor mij in de categorie: “Zou wel eens heel goed kunnen werken in een BYOD-omgeving” vanwege de combinatie tablet met toetsenbord. Nu kun je aan meer tablets wel een toetsenbord klikken, maar bij de Transformer is het deel van het ontwerp. De batterij kan een volledige werkdag mee (en dan nog wat uurtjes). Qua specificaties en reviews lijkt het een prima apparaat. Maar ik ga dat de komende periode zelf eens testen.

Startscherm

Ik heb al wat ervaring met het Android besturingssysteem. Sinds vorig jaar heb ik een Motorola Milestone. De Milestone draait op Android 2.2 en de Transformer op Android 3.0 (Honeycomb). Honeycomb is gemaakt voor tablets en het was toch even wennen. Bij de ingebruikname kon ik de Asus aan mijn Google-account hangen met als voordeel dat gelijk alle op de Milestone geïnstalleerde applicaties op de tablet geïnstalleerd konden worden. Dat synchroniseren lijkt handig, is het voor een deel ook, maar je merkt dan dat de apps die voor het kleine scherm zijn gemaakt op een 10 inch scherm minder prettig werken. Bij een volgende test ga ik niet synchroniseren, maar begin ik met een schone lei.

Asus Transformer applicatie

Scherm met applicaties

De tablet zelf ligt lekker in de hand en er is soepel mee te werken. De updates van de firmware worden snel afgehandeld. Ik vond het online toetsenbord nog niet direct handig, maar dat zou ik met alle tablets wel hebben. Ik heb een Lenovo x61 met touchscreen waar ik met een stylus op moet werken. Dat vind ik nog steeds het prettigst. Het Asus online toetsenbord zorgt automatisch voor een hoofdletter aan het begin van een zin. Als je echter gewend bent om altijd eerst een SHIFT-knop in te drukken voor de hoofdletter, loop je iedere keer tegen een verrassing aan. Doe je dat op de Transformer dan wordt de CAPS LOCK aangezet. Een kwestie van wennen, maar het gaat ook in tegen de gebruikelijke manier om met een toetsenbord te werken.

ALT TAB onder Android 3.0

Bij het fysieke toetsenbord liep ik ook tegen een eigenaardigheid aan. Wat doe je, als je meerdere programma’s open hebt staan, en je wilt tussen programma’s switchen? Ja, ALT TAB. Het toetsenbord van de Transformer heeft geen ALT-toets. Dit soort kleine dingetjes loop je voortdurend tegen het lijf. Ik ben gewend aan een desktop besturingssysteem (Windows, Linux, Mac OS X) en Android op een tablet, met of zonder toetsenbord, is dat (net) niet. Dat zegt verder weinig over de kwaliteit de Transformer of het uiteindelijke gemak waarmee je je werk kan doen. Maar het is wel iets waar je in het begin rekening mee moet houden.

Vervolgens ben ik vrij willekeurig door de Androidmarkt gelopen. Eindelijk heb ik genoeg ruimte en power voor Dungeon Defenders (helemaal niet zakelijk, ik weet het). Ik heb geprobeerd de krant te lezen in Press Reader (ging redelijk), heb met open mond gekeken naar News360 (heel mooi, of het praktisch is moet ik nog testen). Er is nog een boel te testen ten behoeve van het BYOD boek: Hoe veilig kan ik de toegang en de opslag maken? Wat zijn goede apps voor zakelijk gebruik? Hoe makkelijk werkt de Transformer met gevirtualiseerde applicaties? De eerste stap is het terugzetten van de Transformer naar de fabrieksinstellingen. Het speelkwartiertje is voorbij.

Geplaatst op 23 december 2011, in Testbank. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

Geef een reactie

