Wat moet er in het BYOD boek komen?

Het boek ‘Bring your own device’ richt zich op werkgevers en professionals en moet hen handvatten geven om zo snel, zo makkelijk en zo veilig mogelijk aan de slag te gaan met een BYOD-beleid. Natuurlijk hangt veel af van de omvang van het bedrijf, de samenstelling van het personeelsbestand, de manier waarop je met derden interacteert. Het boek kan niet iedere situatie afdekken, maar het is de bedoeling om een zo compleet mogelijk beeld te geven van wat er bij komt kijken, wat je vooraf moet regelen en overwegen. Ik heb een eerste outline opgesteld. De volgende punten zouden aan bod kunnen komen:

(Voorlopige) Hoofdstukonderwerpen (≠ hoofdstuktitels)

1. Voorwoord/Inleiding

2. ‘Bring your own device’: waar hebben we het over?

3. Waarom met BYOD aan de slag gaan?
– Hoe overtuig ik mijn manager?
– Hoe overtuig ik mijn CIO?
– Hoe overtuig ik de Raad van Bestuur?

4. Waarom niet met BYOD aan de slag gaan?
– Hoe overtuig ik mijn CIO?
– Hoe overtuig ik mijn managers?
– Hoe overtuig ik mijn medewerkers?

5. Fiscale spelregels bij de invoering van BYOD

6. Okay, we gaan BYOD invoeren. Waar moeten we rekening mee houden?

6.1 Is er een use case? En een business case?

6.2 Wat moet er veranderen in de ICT-omgeving?
– Technisch
– Functioneel
– Organisatorisch
– Management
– Arbeidsvoorwaarden
– Persoonlijk
– ‘Binnen’ en ‘buiten’ het bedrijfsnetwerk?

6.3 Hoe zit het met de bedrijfsapplicaties?
– applicatievirtualisatie
– open standaarden
– open protocollen

6.4 Wie moet het allemaal betalen?
– Impact op arbeidsvoorwaarden
– Impact op garantievoorwaarden
– Impact op privécontracten met providers
– Impact van het stapelen van applicaties (op de smartphone én het tablet én de computer)
– Impact op het beheer van de hardware en de software

6.5 Hoe zit met de veiligheid van…
– het apparaat
– de data, al dan niet in de cloud
– backup en restore
– Wie is nu waarvoor verantwoordelijk

6.6 Hoe hou ik privé en zakelijk uit elkaar?
– Dual sim
– Dual boot
– Dual OS

7. Nieuwe spelregels bij de invoering van BYOD
– Nieuwe verdeling van verantwoordelijkheden
– Grens tussen privé en zakelijk
– Niet alles is mogelijk, niet alles in onmogelijk
– Flexibele grensbewaking (acceptatie nieuwe applicaties, andere vormen van toegang tot netwerk)
– Digitale geletterdheid
– Consumerization of IT

8. Valkuilen
– Afslag naar het moeras der verloren contractvoorwaarden
– Afslag naar privacyschending
– Afslag naar verlies of diefstal
– Afslag naar ‘zeg maar dag tegen je vakantie’
– Afslag naar chaos en kostenverhogingen

9. De 50 beste apps voor BYOD-werkers
– iPad
– Android tablet
– Smartphone
– Computer

10. Hoe kaart ik BYOD aan voor mezelf?
Checklist voor gebruikers
Checklist voor bedrijven.

De outline staat ook op GoogleDocs, dus voel je vrij er op- of aanmerkingen bij te plaatsen. Wat zou er bij moeten? Of liever schrappen?

Geplaatst op 16 december 2011, in Schrijvenderwijs. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. drie puntjes die ik niet zo 123 tussen de verschillende kopjes kon vatten zijn:

    a) groot risico is dat “non managed devices” op het netwerk komen. (it security)

    b)en dat je applicaties niet goed kan ondersteunen als die nativ op de verschillende systemen gaan draaien.

    c) de cultuuromslag van een it organisatie die bepaald en heer en meester is, naar een fasciliterende organisatie waar de gebruiker zelf kiest hoe die zijn werk doet. De impact op je IT cultuur kan daarmee erg groot zijn.

  2. Goedemorgen Edzo,

    Bedankt voor de terugkoppeling. De drie punten die je noemt komen terug bij verschillende kopjes van (6) en (7). Ik ga de outline nog verder verfijnen, zodat het wat scherper naar voren komt.

    Met vriendelijke groet,

    Jan

Geef een reactie

